Zvládnu to sám zapojit?

S touto otázkou se provozovatelé půjčoven setkávají často. Klient potřebuje z různých důvodů vše na akci řešit sám. Od výběru techniky, přes dopravu až po zapojení všeho, co si vypůjčil. A navrch ho ještě čeká samotné zvučení.

Bizon samozřejmě nabízí možnost dopravy a instalace, případně zvučení, přítomnost zvukaře / dráteníka na akci, pro více informací nás kontaktujte.

Upřímně, zvuk není kvantová fyzika. Ale pokud nemáte zkušenost se zapojováním domácího sterea, nezkoušeli zapojit bedničky od počítače, ani jste nikdy nelaborovali, kam se na mixážním pultu strčí kabel od mikrofonu, budete se ze začátku muset obrnit trpělivostí. A připravit se, že ne vždy bude výsledek podle Vašich představ.

V praxi jde na malých akcích především o to si uvědomit, co jsou vstupy a výstupy z mixážního pultu.

Vše si ukážeme na našem oblíbeném malém mixu Yamaha.

Audio mixážní pult Yamaha MG06 s různými vstupy a výstupy, ovládacími knoflíky a indikátory. Pronájem

Vstupy 1 a 2 (popsané 1/L, 2/R) jsou tzv. Kombinované Jack - XLR vstupy, to znamená, že do nich lze zapojit jak kabel s konektorem Jack 6.3mm (kytara, klávesy), tak s konektorem XLR, které jsou v našem případě jsou vhodné především pro zapojení mikrofonů. 

Další vstupy na mixu (3/4, 5/6) už jsou pouze Jackové, tam se hodí připojit například výstup ze smartphonu, notebooku, DJ konzole, či jiného zdroje zvuku.

Kanál 1 se ovládá pomocí tlačítek a knoflíků (potenciometrů), které jsou pod Vstupem 1/L, celý vertikální sloupec odpovídá nastavení tohoto kanálu.

Pomocí tlačítka Pad lze utlumit citlivost vstupu o 26 dB (mikrofon potřebuje větší citlivost proti linkovému vstupu - hudbě z mobilu - pokud mám ve vstupu zapojený mikrofon, tak Pad nezmáčknu, pokud zapojím zdroj zvuku s “hlasitější” signálem, tak tlačítko zamáčknu).

Tlačítko HPF 80 Hz umí oříznout nízké frekvence až do 80 Hz, tedy ty nejhlubší basy. Hodí se ho zmáčknout, pokud mám v tomto vstupu zapojený například mikrofon pro speakera.

Dále následuje Gain, tedy “zisk signálu”, čím více otočím knoflík doprava, tím více signálu dostávám. Zní to složitě? Ve skutečnosti je to hodně jednoduché. V praxi je třeba ale dát na gain pozor. Pokud nastavíme příliš vysokou hodnotu, signál začne být příliš silný, “klipuje”, “peakuje” - svítí červená kontrolka PEAK, je zkreslený. A to ne zrovna hezky.

Další dva knoflíky (zelené) odpovídají jednoduchému Ekvalizéru. Pro Výšky (High) a Basy/”Spodky” (Low). V praxi je tohle to nejjednodušší, co můžete na ekvalizéru hledat. A často to nestačí. Ale aspoň je to jednoduché, ne? Pro řeč se většinou hodí basy stáhnout.

Posledním knoflíkem, úplně dole, je hlasitost tohoto kanálu. Tlačítko Mono/Stereo pro první dva kanály nás v tuto chvíli nezajímá a necháme ho v poloze Mono.

Výstupy najdeme v pravém horním rohu. V modré sekci. Jsou standardně dva. Levý a pravý. To proto, že naprostá většina hudební produkce je dnes rozdělena na tyto dva kanály, což pro lidské vnímání vytváří velmi příjemný prostorový efekt, kdy něco je trochu vlevo, jiný nástroj uprostřed a něco až úplně vpravo.

Velké kulaté výstupy (s třemi nožičkami), popsané jako L a R jsou tzv. XLR výstupy. Z nich vedeme XLR kabely do reproduktorů, jeden standardně do toho reproduktoru, který umístíte “vlevo”, druhý do druhého, který je v prostoru “vpravo”.

Za hlavní, celkovou, “master” hlasitost je zodpovědný knoflík označený červeně, ten v pravém dolním rohu.

Takto aspoň na úvod.

Pokud si plánujete zapůjčit větší sestavu, která obsahuje i subwoofer, máme tu také článek, který popisuje, jak si poradit s takovým zapojením.

Nenašli jste v článku odpověď na Vaší otázku? Neváhejte se nám ozvat, ať už telefonicky (722550922) nebo na email info@bisono.cz

Link přímo na rezervační portál: rezervace.bisono.cz